BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 19 May 2011

rahsia anak cemerlang

Rahsia untuk menjadikan anak anda cemerlang dalam akademik.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
Apakah rahsia menjadikan anak anda seorang pelajar yang cemerlang dalam bidang akademik?
Maybe kita boleh kongsi rahsia bagaimana nak menjadi anak-anak kita pelajar cemerlang dalam topik ini.. Kepada yang lain2 harap dapat berkongsi tips2 dan pengalaman sendiri supaya kita dapat sama2 membantu anak-anak kita.
Tips # 1 – Pastikan anak anda hadir dalam semua kelas
Seboleh2nya  anak anda jangan ponteng kelas lansung..Maybe anak anda boleh dapatkan nota dari kawan2 anda tetapi ianya tak akan sama dengan menghadiri kelas itu sendiri..Pengalaman saya masa belajar di UiTM dulu boleh nampak result2 yg kurang memberansangkan banyaknya disebabkan tak datang kelas..
Parents pun jangan ajar anak2 ponteng kelas ya kalau nak balik kampung ke or ada hal ke..Seboleh2 avoid it..
Kalau anak tak dapat juga pergi sekolah then pastikan mereka faham apa yang telah diajar..Kalau boleh, dapatkan ad hoc tuition untuk that particular topic. Anda perlu ingat yg kadang2 topik tu berkait dengan topik2 yang akan diajar in future.
Tips # 2 – Duduk di bahagian depan kelas
Tips ni pun pernah Dr Fadzilah Kamsah mentioned in ERa..
Kenapa perlu duduk depan?
1. Guru-guru anak anda akan kenal dengan mereka. Dia akan rasa yang anak anda memang minat dengan kelas dia dan dia akan rasa dihargai. Nanti nak tanya apa2 mmg senang je dia nak tolong..
2. Anak anda akan lebih concentrate. Kalau duduk belakang2 ada tendency untuk main2, tak concentrate, mengelamun.
3. Anak anda akan segan nak ponteng kelas sebab memang cikgu akan perasan kalau dia  x datang sebab dia selalu nampak anak anda itu di depan.
Tips # 3 – Pastikan anda sediakan jadual belajar untuk anak
Rasanya anda semua pernah dengar ” People don’t fail to plan but people plan to fail” atau dalam BM nya “Orang tidak merancang untuk gagal tapi mereka gagal untuk merancang”
So kita perlu buatkan rancangan untuk anak2 kita. Sediakan jadual yang munasabah untuk anak2 kita. Kalau dia ada kat rumah sediakan jadual yang sesuai. Ada banyak cara kita boleh check dia ikut atau tidak jadual tu:-
1. Suruh dia explain apa yang dia dah belajar for that day.
2. Suruh dia buat nota untuk apa yg dia dah belajar.
3. Dia dah siapkan latihan2 yang dah sepatutnya dia buat. Check balik dengan dia kenapa dia pilih jawapan2 tu sbb x nak dia main jawab je. Kalau boleh dapatkan buku2 latihan yang jawapan2nya boleh diasingkan supaya dia tidak meniru aja.
Sumber klik di sini

0 comments: